One size fits all i Europakten? | Sverigedemokraterna i Örebro län

One size fits all i Europakten?

Svenska folket röstade nej till euron, ändå försöker nu regeringen med Fredrik Reinfeldt i spetsen ta smygvägen in i valutaunionen genom inträde i europakten som för Sverige ett steg närmare valutaunionen. Medlemsländer i denna pakt får ha ett max budgetunderskott på 0,5%. Det är i kristider som länder behöver investera sig ur krisen och i vissa fall ta stora lån vilket blir väldigt svårt med den gräns som pakten kräver. Man bromsar i en uppförsbacke helt enkelt. Istället kommer europakten sannolikt leda till än värre ekonomiska tider för svagare länder som de rikare länderna får kompensera genom nödlån och bidrag. Olika länder har olika förutsättningar, därför tjänar varken Sverige eller andra länder på denna allians.
Det är ett antal olika länders ekonomier som nu ska detaljstyras och anpassas efter samma budgetmål. Det är ungefär som att köpa samma storlek på fotbollsskor till ett helt fotbollslag. EU topparna har redan försökt styra den ekonomiska politiken i Europa vilket bevisligen inte har fungerat och kommer så inte att göra nu heller.
Vad Sverige skulle tjäna på att gå med i den nya hemliga orden som de faktiskt är står inte skrivet någonstans. De mesta vad pakten går ut på är fortfarande hemligt och ingenting finns översatt på svenska.
Nej, Sverige bör inte vara med i europakten!

Daniel Edström

E-postadressen publiceras inte.