Motion – Avsluta samarbetet med Fairtrade | Sverigedemokraterna i Örebro län

Motion – Avsluta samarbetet med Fairtrade

Motion

Avsluta samarbetet med Fairtrade

Elin Jensen, gruppledare och oppositionsråd för Sverigedemokraterna i Region Örebro län, har lämnat in en motion om att avsluta samarbetet med Fairtrade.

Systemet som Fairtrade bygger på är att bönderna garanteras minimipriser för sina varor. Detta minimipris gör så att den välbeprövade marknadsprincipen om utbud och efterfrågan förvrids. Överproduktion och dumpning på den vanliga marknaden kan därmed bli resultatet, vilket gör att fattiga bönder som inte är med i Fairtrade får sälja sina produkter till lägre priser.

Förutom att själva Fairtrade-diplomeringen kostar regionen pengar varje år, vet ingen hur regionens inköp av Fairtrade-produkter har påverkat producentländerna. Ingen vet egentligen vad regionens invånare får för de skattemedel som går till Fairtrade-produkter eller hur mycket mer pengar de egentligen betalar jämfört med om regionen skulle köpa in konventionella produkter.

Fairtrade ägs dessutom av LO och Svenska Kyrkan som har ett aktiebolag vilket tar in alla intäkter och en förening som samlar in bidrag av skattebetalarna för att opinionsbilda. På så sätt får skattebetalarna betala för LO:s opinionsbildning medan deras aktiebolag får behålla alla intäkter. Sverigedemokraterna anser inte detta är förenligt med vad en region ska syssla med.

Via följande länk kan du läsa och ladda hem motionen i sin helhet.

2020-12-11 Motion  – Avsluta samarbetet med Fairtrade (311 kB)