Förvalskonferens 2013 | Sverigedemokraterna i Örebro län

Förvalskonferens 2013

I söndags anordnade SD Örebro län en förvalskonferens för de aktiva medlemmar som avser kandidera i de allmänna valen 2014. Konferensen blev mycket välbesökt med ett femtiotal närvarande medlemmar från hela länet. Vi hade ett fullspäckat program och många olika föredragande under dagen. Distriktsordförande Jonas Millard inledde konferensen med att tala om hur viktigt det är att vi lyckas möta den stora efterfrågan som finns på vår politik samt om hur opinionsläget ser ut. Vi var många som log glatt när han slog fast att Sverigedemokraterna varit Sveriges tredje största parti i nästintill alla opinionsmätningar de senaste 12 månaderna. Han förklarade också SD Örebro läns valrörelse för öppnad!

Under dagen fick vi höra många intressanta föredrag av såväl politiker från länet som från Riksdagen. Julia Kronlid och David Lång, som båda sitter i Riksdagen, berättade om hur riksdagsarbetet går till och redde ut hur arbetsgången i de olika utskotten egentligen går till. Vi fick också insyn i vad riksdagsledamöterna gör när de inte befinner sig på kansliet i Stockholm, bl.a att de ofta träffar både väljare och medlemmar på olika sätt. Från SD Örebro län talade Daniel Spiik om sina erfarenheter som kommun- och landstingspolitiker, vilket uppskattades av många som kandiderar för första gången inför 2014.

Riksombudsman Runar Filper besökte oss för att informera de närvarande medlemmarna om vad som är att tänka på gällande kandidatur inför 2014. De sågs även till att företrädare för distriktsstyrelsen var de närvarande medlemmarna behjälpliga i att fylla i blanketter inför detta. Förutom de ovan nämnda föredragen så informerade distriktsstyrelsens verkställande utskott som sitt förslag till valorganisation och det gavs tillfälle att ställa frågor kring denna.

Sammanfattningsvis så var det en givande dag med många intressanta föredrag, frågeställningar och diskussioner. Nu tar vi sikte mot valet 2014 – förändring, framåt, tillsammans!

E-postadressen publiceras inte.