Debattartikel – Vänstervriden attack från Länsteaterns scen | Sverigedemokraterna i Örebro län

Debattartikel – Vänstervriden attack från Länsteaterns scen

Blev som politiker inbjuden till besök på Länsteatern i Örebro för samtal och för att se pjäsen ”Imorgon är nu”. Den beskrivs som: ”Vårens stora satsning” och ”ett brett epos som tar oss genom Örebros nittonhundratalshistoria.” Skådespelarna och de övriga anställda gör alla ett jättebra jobb, men jag vill ändå delge min reflektion på pjäsen och den inriktning på kulturen som den visar på.

Teater kan beröra, ge kängor, även vara politisk, naturligtvis, bland mycket annat. I den här pjäsen går man igenom samhällsutvecklingen ur ett perspektiv väldigt inriktat på socialdemokratin, och det är egentligen inte konstigt, då de varit en stor del av utvecklingen under 1900-talet. Men att ha ett socialdemokratiskt perspektiv genom hela pjäsen och sedan skrika ut påståendet att Sverigedemokraterna är nazister och ”som Trump” utan att med ett enda ord nämna det som socialdemokratin var ansvariga för under 1900-talet vad gäller rasbiologiska institut, tvångssteriliseringar och samröre med ett visst parti i Tyskland är rentav löjeväckande.

Än en gång bekräftades tyvärr den vänstervridna inriktningen som finns inom kulturen i dag. En mer nyanserad skildring och slopande av direkta politiska påhopp hade gjort att jag kunnat lämna teatern med en bättre eftersmak.

Visserligen är kulturens uppgift delvis att utmana och ifrågasätta, men det är skillnad på att kritisera och att attackera. Det är rimligt att anse att en kulturinstitution som till stor del finansieras med skattebetalarnas pengar ska leverera kultur som vi alla kan uppskatta och konsumera utan att bli utsatta för ett så snedvridet perspektiv där man silar mygg och sväljer kameler.

Elin Jensen (SD)
Oppositionsråd Region Örebro län

Artikeln finns publicerad här: https://www.na.se/artikel/opinion/debatt/vanstervriden-attack-fran-lansteaterns-scen